Billeder fra Normandiet og Nantes

elefant Jules Verne Museum Pigeskole Chateau des Ducs de Bretagne Jardin des Plantes Jardin des Plantes Bretagne Bayeux tapetetMindesmærke 1. verdenskrig Omaha Beach 6. juni 2014 Den amerikanske kirkegård Le Mont Sant Michel Claude Monets have Bovine 'Normande'

Om turen

Vi tog hjemmefra lørdag den 16. august 2014 og kørte ca. 800 km til Holland, hvor vi overnattede på en lille campingplads. Med en Tempo 100 godkendelse kan vi køre op til 100 km/t gennem Tyskland. Men det blæste kraftigt meget af tiden så vi kørte kun 80 km/t.
Søndag kørte vi ca. 600 km gennem Belgien til en lille by i Frankrig, som ligger ved Seinen. Her er der en lille campingplads, som er ejet af byen Mairie de  Mailleraye-Sur-Seine postnr.: 76940. Der er et par brusere og et par toiletter. Pladsen kunne næppe opnå en stjerne i Danmark. Et par belgiere bor på pladsen hele sæsonen. Han fisker og hun fungerer som en slags kontaktperson. På taget, af bilen, har han monteret otte fiskestænger ved siden af hinanden. Vi blev der to nætter. Det kostede os 12,5 euro pr nat. Om aftenen spiste vi på den hyggelige lokale kro.
Mandag besøgte vi et marked i byen Port Audemer. Og gjorde derefter en udflugt til Honfleur, hvor der er mange kunstgallerier.
Tirsdag kørte vi til Nantes i Bretagne. Vi indlogerede os på Nantes camping. En udmærket plads. Der er mange autocampere og cykel-campister her. De har også mange campinghytter til udlejning. Der er ikke nogen fastliggere med præg af kolonihave eller sommerhus, som vi ser så tit andre steder. Man må komme tidligt eller reservere plads forud, da pladsen er attraktiv.
Nantes er en ret stor by med ca. 600,000 indbyggere og en god infrastruktur. Der er busser og sporvogne, som vi har benyttet flittigt, da vi kan stå på sporvognene lige uden for campingpladsen. Vi har ikke set nogen hyrevogne her. Vi købte et tre dages Nantes kort hver. Det gælder til al transport og de fleste seværdigheder.
Når man færdes i Nantes er det værd at bemærke: at, folk ikke er kommet til byen for at se på kulørte lamper, Se dig for før du går over gaden og vær forberedt på at møde cykler alle vegne. Der er også en masse bycykler, som kan lejes.
Seinen, som løber gennem byen har tidligere været en hovedfærdselsåre, men har ikke så stor betydning længere. Der er enkelte husbåde og mange joller fortøjet langs bredderne. På en ø midt i floden er der et japansk museum.
Vi har gjort det til en skik, at vi inviterer vores naboer på campingpladsen over til os om aftenen. En af aftenerne talte vi med et par franskmænd og jeg kunne så nogenlunde føre en samtale med dem. Næste aften gik det bedre, da vi inviterede et par unge tyskere. Tysk kan vi så nogenlunde begge to.
Vi havde gratis adgang til internet. Med en lille forbindelse.
Torsdag 21. august. Dagens hovedattraktion var: Les Machines de L'île. På museet så vi en 12 m høj mekanisk elefant, som kan "gå", og man kan få en tur på den. Det er ret specielt. Turen skal bestilles og betales forud, og der er rift om billetterne. Inde på museet er der mange mekaniske animationer af forskellige dyr. Nogle få udvalgte kan blive tilbudt at flyve op under loftet i kurve under en forhistorisk fugl eller få en ridetur på en kæmpe termit. Det er et museum som man er nødt til at se! Det er indrettet på et tidligere skibsværft.
Vi føler os ikke utrygge ved at færdes i Nantes, men der er en del tiggere og hjemløse. Vi færdes kun ved dagens lys og på steder hvor andre kan se os.
Fredag 22.august 2014. Vi var nede i Nantes. I dag var vi rundt med turistbussen. Det regnede midt på dagen. Men der blev heldigvis godt vejr igen til kaffetid. Stod af ved Jules Verne museum. Desværre er alle informationer på fransk. Men den ansatte kan lidt engelsk. Alle midaldrende kan huske hans romaner, hvoraf flere er blevet filmatiseret. De mange illustrationer og figurer hjælper også på hukommelsen. I nærheden er der nogle store fresker på en mur. De er til minde om nybyggere som rejste til Canada.
Ikke langt fra Jules Vernes museum ligger skolen. På den ene side af gaden: Ecole publique de filles (pigeskole), og på den anden side ligger drengeskolen. Om inddelingen stadig gælder ved jeg ikke.
Inde i centrum er der et gammelt indkøbscenter som bør ses. Det hedder Le Passage Pommeraye. Det er flot gammel stil med mange statuer. På plads Fernand Soil er der lavet et fantastisk vægmaleri, som er en af mange gode uventede oplevelser i Nantes.
Lørdag den 23. Så vi Katedralen og Château des DUCS de Bretagne. En stor borg, hvor historisk interesserede kan bruge mange timer. Temaet er Nantes historie. Man føres gennem 32 forskellige rum, så det kan være svært at holde rede på det hele bagefter. Efter frokost gik vi så en tur i Jardin des plantes en rigtig flot botanisk have, som også bør besøges.
Flere aftener tog vi sporvognen ind til byen og spiste aftensmad på en af de talrige fortovsrestauranter. De fleste dage spiste vi også frokost inde i byen. Der er et utal af spisesteder.
Mandag 25. Kørte vi til Clisson for at se en borgruin. Der var nu ikke stort andet end murene at se. Men borgen var en del af bretonernes forsvarslinje mod frankerne. Se billedet 'Bretagne'.
Tirsdag 26.august tog vi turen til Torigny-sur-Vire. Pladsen kalder sig: Camping Le Lac Des Charmilles. Det er en god plads, som vi kan anbefale. Der er opvarmede baderum. Wc'er med brædter og toiletpapir. Men dårligt og tidsbegrænset internet. Der er varmt vand til opvasken. Det manglede vi i Nantes. Pladserne er store og med fint græs. Ulempen er, at jorden er meget leret, så skoene bliver nemt fedtede.
Onsdag 27. august tog vi til Bayeux. For at se Bayeux tapetet. Et imponerende 70 meter langt broderi,  som er på Unescos verdensarvliste. Der er mange turister og også et krigs-museeum i Bayeux. Med D-dagen som tema. Byens store katedral besøgte vi også. Bagefter var vi på Omaha beach. Den minder om stranden ved Blokhus. Her er opstillet plancher og kunst til minde om D-dagen, som netop var 70 år siden. Vi besøgte også den amerikanske kirkegård i nærheden.
Til sidst kørte vi ud til Port-en-bessin-Huppain, hvor klinten går meget stejlt ned til stranden. Der kunne vi så nyde udsigten til havet lidt ligesom ved Møns klint. Vi gik om aftenen hen på den lokale restaurant og spiste en god middag. Maden blev bestilt på en blanding af engelsk og fransk. Til både værtens og vores morskab. Men den var god. Og hans priser er ikke for høje.
Torsdag 28. august Vi besøgte Le Mont Saint-Michel. En hel middelalderby på en lille klippeø i vadehavet . Øverst ligger en katedral, hvor de forlanges entre. Jeg mener at Le Mont Saint-Michel absolut er en af de største seværdigheder i Frankrig.
Vi måtte parkere flere kilometer væk, og tage en gratis shuttlebus ind til borgens dæmning. På Le Mont Saint-Michel bor der nogle mennesker. Men på øen er der mest butikker og serveringssteder.
Der efter tog vi til Avranches, hvor man har en god udsigt over hele bugten. I den lille by ligger der tre store kirker fra middelalderen.
Fredag den 29. august. Vi tog i Zoo i Champrepus. Det er en mindre zoo, men meget fint holdt med mange flotte beplantninger. Sidst på eftermiddagen var vi en tur i Granville. Som er en havneby med meget store forskelle på tidevandet.
Lørdag flyttede vi til Neufchâtel en Bray. Camping Saint Claire. Det er en velbesøgt plads med fint græs. Men forholdene er primitive med åbne toiletter og baderum. Der er heller ikke brædter på wc'erne eller toiletpapir.
Søndag den 31. august. Vi besøgte Claude Monets hus og have i Giverny. Her er der en stor sø med åkander. Vi var ikke de eneste som have fået den gode ide til en søndagstur. For at komme ind måtte vi stå i kø i en halv time. Det var det eneste sted på turen, hvor vi hørte andre tale dansk. Ellers vrimler det det med pensionerede hollændere og englændere på denne tid af året.
Mandag den 1. september. Vi tog en rolig formiddag og gik en tur i Neufchâtel en Bray. Ville spise lidt frokost på en fortovsrestaurant, men det må man ikke. Vi skulle sidde inde i restauranten bagved, når vi ville spise.
Om eftermiddagen kørte vi ud til kysten til Pourville-sur-Mer. Der fik vi vores medbragte te og et stykke fransk nougat. Det koster ca. 50 kr. for et stykke på ca. 100 gram. Men smager godt. Tirsdag den 2. september. Vi tog bilen og kørte ind til Rouen. En forholdsvis stor by, som engang var den næststørste i Frankrig. I 800 tallet blev den indtaget af vikingerne. Bagefter tog de Paris. Byen i dag er et moderne virvar. Og trafikken er ikke for begyndere. Men vi fandt en p-plads, hvor vi kunne holde i fire timer. Gik hen og så en moderne kirke opført til minde om Jeanne D'Arc. Gik forbi Frankrigs ældste spisehus Couronne fra 1345. Så var vi henne og se det gamle ur Le Gros Horloge fra 1300 tallet. Vi kom op i tårnet, hvor man gå ud på en gesims og få et godt overblik over Rouen. Tårnet er også et museum over byens historie. Som i de fleste byer er der en stor og imponerende katedral. Vi gik udenom og spiste frokost på en fortovsrestaurant. Desværre var Musee des Beaux-arts lukket den dag, det skulle ellers være et besøg værd. Til sidst kørte ud vi ud og så Jardin des plantes. En virkelig flot park. I Frankrig gøres der meget ud af offentlige anlæg og parker.
På vej tilbage til campingpladsen i Neufchâtel en Bray fotograferede jeg nogle køer af den franske race Normande. Denne del af Frankrig er et landbrugsland og de er meget stolte af deres oste og andre landbrusprodukter.

Når vi er på ferie ser vi naturligvis også på kunst. I Holland, nær den tyske grænse i Ootmarsum bor kunstneren Ton Schulten, som i højgrad har sat sit præg på den lille by. Med eget museeum og to gallerier, hvilket også har tiltrukket andre gallerier og spisesteder. På vej hjem overnattede vi to nætter på en lokal campingplads i Ootmarsum: De Witte Berge. Fine faciliteter!
Sidste overnatning var i Husum i Tyskland. Der var lavvande i fjorden og kun mudder og en masse fugle at se, så langt øjet rakte.