blomster

I april 2019 tog vi på bustur med Nilles til Holland. Først og fremmest for at se tulipanerne springe ud på markerne, hvor de står i lange rækker. Og, besøge Keukenhof blomsterpark, ikke fordi vi lider af tulipanmani, men som haveejer kan det vel ses som en slags pilgrimsrejse.
Den første dag gik med at samle folk op hele vejen ned gennem Jylland og køre til Putten i Holland, hvor vi blev indlogeret på Hotel Hof Van Putten, ca. 50 km nordøst for Amsterdam.
Vi fik morgenkomplet i Hedensted og frokost i Neumünster
Anden dag var vi ude at se blomsterauktionen i Aalsmeer. Her kommer blomster fra store dele af verden, og de fordeles så igen til mange steder.
Senere samme dag besøgte vi et landbrug, hvor der er et træskoværksted. Manden på gården laver et stort show ud af at vise, hvordan man kan fremstille træsko. De kan så købes hos ham. Nogle er fint lakerede og de fleste er kun til pynt.
På gården er der også en stor ostebutik og et osteri. Publikum kan gå rundt på gården. Der er adgang direkte fra stalden og ind i produktionen. Så hygiejnen lader meget tilbage at ønske. Jeg tror ikke det gik i Danmark, her tages fødevaresikkerhed og hygiejne mere seriøst.
Til frokost besøgte vi ”De Smikkel”, som er en restaurant der primært sælger pandekager.
Om eftermiddagen gik vi en tur i Putten med vores guide (dansker). Her fik vi fortalt en grufuld historie fra anden verdenskrig. Der er et minde kapel, hvor man kan studere historien.

I Holland er der en diskussion om, hvor mange turister landet skal modtage. Så der er lavet nogle restriktioner nogle steder. Det fik vi at mærke næste dag.

Tredje dag kørte bussen ad krogede veje ud til kysten. Nu skulle vi se vindmøller. Men, ak. Da vi ankom til vindmølleparkens indgang, fik vores guide beskeden, at man skulle bestille billetter på forhånd.
Det var en ny ordning de lige havde indført. Så vi måtte bare køre igen. Øv!

Bagefter var vi ude at se verdens mest unikke stormflodssikringsanlæg vest for Rotterdam. På begge sider af Neues Waterweg har man bygget et kolossalt betonfundament med en stålarm på 238 meter. Ved stormflodsvarsel køres to stålarme mod hinanden og lukker mod Nordsøen (kilde Nilles). Om eftermiddagen kom vi endelig til det som for os var turens højdepunkt, nemlig blomsterparken Keukenhof. Keukenhof gartnere har travlt hele året også selv om parken kun er åben i begrænset tid (to måneder). Hvert eneste år lægges over 7 millioner forårsløg og blandt disse 800 forskellige tulipansorter. Parken har hvert år ca. 2 millioner besøgende. Det er et imponerende anlæg. Der er flere drivhuse. Vi var inde i et fyldt med de flotteste orkideer. På vejen hjem skulle bussen så lige holde ved et løg marked. Boderne ser ud til at være af midlertidig karakter, og står der nok kun de to måneder parken er åben. Men vi turister skulle fristes max.

Fjerde dag var vi inde i Amsterdam. Byen kan ikke kort beskrives her. Vi så nogle statuer lavet efter Rembrandts maleri ”Nattevagten”, de er et ”must” at se. Så er der også alle kanalerne, husene og meget mere.
Samme dag kørte vi gennem Flevoland. Flevoland har kun været beboet i omkring 70 år. Provinsen består af indvundne områder fra den tidligere Zuiderzee, der blev inddæmmet i løbet af 1950'erne og 1960'erne. Der bor mere end 400.000 mennesker på det inddæmmede område.

Femte dag brugte vi på hjemturen. Faktisk brugte vi meget tid i bussen på transport i der tre dage, som opholdet reelt varede. Holland er tæt befolket, og tæt beboet, så trafikken er også tæt.
Men vi kom da godt hjem, om end trætte