Dansvar.dk

Forside

Kunst

Rejsebreve

I Alsace laves verdens bedste hvidvine

vinfade

prøvesmagning i butikken på en vingård

stork på campingpladsen

beredent politi

Ribeauville

Turen går til Alsace, Ribeauville
Vi startede lørdag morgen den 25. august 2012 klokken syv fra Nordjylland og passerede grænsen til Tyskland ved middagstid uden problemer. Vi, er et ægtepar med voksne børn, som ikke længere er med. Over middag skulle vi gennem Hamburg og dermed Elbtunnellen. Trafikken var tæt at det tog 1½ time ekstra. Og tre gange mere den dag blev vi forsinkede på den tyske autobahn, så vi fandt en campingplads i en lille by nær motorvejen. Her førte GPSen os ud på en meget smal cykelsti. Vi valgte at vende på en markvej, køre tilbage og spørge os for. Så fandt vi en udmærket campingplads i Dransfeld.
Husk ved udkørsel på motorvej, skal man afpasse farten efter trafikken. I Tyskland gælder flettereglen ikke!

Næste morgen klokken syv var vi på farten igen. Den første dag var gået udmærket, når der var plads i trafikken kørte vi mellem 90 og 100 km/t. (Vores Adria havde fået en Tempo 100 godkendelse i foråret.) Så kom vi til Kassel bakkerne. Det er et kapitel for sig. Vores vogntog består af en Toyota Avensis 1,8 og en 1200 kg tung Adria på 5 m. Hver gang vi skulle op ad bakke måtte jeg skifte ned i 3. gear. De par timer det varede føltes meget lange, men til sidst kom vi da på mere jævnt terræn. Det var en ren fornøjelse.
Ud på eftermiddagen nåede vi Ribeauville. Og fandt ”Camping Municipal Pierre de Coubertin”, 23, Rue de Landau. Den ligger tæt på byen, og er nem at køre til, men skiltene med camping er små her på egnen.

”Madame taler dansk” står der i campingbogen. Det gør hun også, flot endda. I receptionen står en køn, slank dame og multitasker. Selv om der står 14 trætte campister i kø for at få en plads, har hun fuldstændig styr på det hele, og bevarer overblikket, mens hun konverserer flydende på mindst fem sprog. Så ingen i køen føler sig overset. Vi fik selv lov at vælge mellem ledige pladser.
Nogen siger, at: ”her kommer alle danskerne”. Mange danskere kender pladsen, men der kommer mange nationaliteter. Det er en god plads, hvor tingene holdes pænt og der er gode sanitære forhold. Måske lidt gammeldags, men hyggelig. Og vandet er drikkekvalitet på pladsen. Man skal ikke betale ekstra for bad.
Nogle vilde storke ( jo du læste rigtigt ), kommer til spisetid og tigger ved bordene foran teltene, men de bør ikke fodres, vores mad er ikke naturlig føde for storke, og de bliver fejlernærede ved at spise det. For os er det en enestående oplevelse, at komme så tæt på de store fugle.
Her på pladsen er der ret tørt. Selv om morgenen er græsset tørt, men grill på ben er tilladt.

Brød betyder meget i Frankrig. Mange køber brød til morgen og aften. På pladsen er der brødsalg hver morgen.

Første dag i Frankrig (turens 3. dag, mandag) valgte vi at slappe af og gå lidt rundt i byen.
Flere aftener inviterede vi nogle andre campister over på kaffe, men det ender som regel altid med noget andet end kaffe. Hvis du/I er campister så inviter naboerne over. De sidder jo også alene med deres rødvin. Og de kommer gerne. Så får vi også nogle tips om steder, som vi måske ikke har tænkt på. Og måske nye venner!
Tirsdag gik vi hen og tog ”Le petit Train” i Ribeauville. Et lille traktor trukket tog, som kører byen rundt med turister. Vi fik via høretelefoner en forklaring på dansk om det vi så. Jeg kan kun huske en brøkdel bagefter, men der er masser af brochurer på turistkontoret. Det ligger i byens hovedgade Grand Rue. Dagen sluttede med et par danske gæster.

Onsdag besøgte vi Kaysersberg. Det er Albert Schweitzers hjemby.
Kaysersbergs bymidte består af en masse flotte gamle huse med mange forskellige udsmykninger. Det er et sted, som man må besøge, når man er på egnen. Der er gode P-muligheder.
De første dage var temperaturen nær 30 grader, men faldt noget torsdag, hvor vi tog til Riquewihr. Det er en lille by med mange gamle huse fra 1500 – 1600 tallet. Og omkranset af en fæstningsmur.  Man føler sig næste hensat til en svunden tid med eventyr og fortællinger. Et sted der bør ses.
Fredag gik turen til Colmar, som er den største by i Alsace. Der er en meget stor domkirke, L’Eglise des Dominicans, og et museum, Le Musée d’Unterlinden, som man bør se.
Her gik vi ind på et apotek og fik et par alkometre á 2 euro stk. Sådan nogle skal man have i bilen, når man kører i Frankrig. Det er fjollet, men fransk lov! Hernede hedder de ”ETHYLOTEST”. Og skal være mærket "NF".
Man skal købe to, for hvis man bliver standset og skal bruge det ene, skal der stadig være et tilbage.
I de fleste byer har vi været på café og købt te/kaffe og kage. Kaffen er stærk og kagerne fyldige.
I Alsace laves verdens bedste hvidvine, vi nåede at smage et par stykker, men hvert vinhus har sine egne etiketter. På de fleste af egnens vingårde er der en butik med salg af lokale produkter. Nogle steder er der distillerier, hvor der forhandles mere eksotiske likører og snapse. Vi købte en enkelt hindbær likør. For man kan vel ikke gå ind og smage på det halve af butikkens varer, uden at købe noget?

Fredag aften blæste det op, så vi strøg solsejlet inden sengetid, selv om det sad på læsiden. For så at sætte det op igen næste morgen.
Lørdagens udflugt gik til Haut Kænigsbourg ( Koenigsbourg ), en imponerende gammel borgruin, som er delvis genopbygget. Bygget for 800 år siden. Desværre var der diset og koldt, da vi var deroppe, men ellers er der en flot udsigt, fra den højtbeliggende borg.

Søndag var Pfifferdaj. Det er det den første søndag i september i Ribeauville. Gennem Grand Rue kommer en mængde optog. De fleste grupper skal forestille at relatere til middelalderen. I 2012 var der 30 grupper. Mange er tyske bands og dansegrupper. Jeg har valgt at lave slideshow her på siden med fotos fra denne begivenhed. Dagen er et stort tilløbsstykke, folk kommer lang vejs fra, og trafikken er kaotisk, så politiet er overalt for at dirigere. Biler og autocampere er parkeret hvor det er muligt. Det er en stor folkefest. Hvis man vil se optoget, kan det anbefales at tage opstilling senest en time før det begynder. Vi stod i første række fra 14.00 til 18.00, så er man øm i benene. Klaptaburetter kan medtages, men større møbler aksepteres ikke.
Det officielle tema var "le Roi Arthur et les chevaliers de la table ronde" eller på dansk "kong Arthur og ridderne af det runde bord".
Se deltager listen nederst på denne side!

Mandag tog vi igen turen til Colmar og fotograferede kopien af Frihedsgudinden, som står i en rundkørsel når man ankommer til byen. Skaberen af statuen er en af byens sønner. Den franske billedhugger Frédéric Auguste Bartholdi (1834 – 1904)
Vi tog også et foto at byens mindste hus på kun 12m2. Det er i to etager.

Retur
Tirsdag 4.september kørte vi til Strasbourg. Vi kunne ikke lige finde den plads vi søgte, og kørte i et parkeringshus. Hvor efter vi gik hen til en station og trak en heldags billet for to i en automat.
Det er alt for stor en by til at se på en dag, der kan man sagtens bruge 14 dage. Vi tog med på en flodsejlads. Der kommer man ud at vende ved EU parlamentet, og ser undervejs en masse gamle huse m.v.
Onsdag var sidste dag i Frankrig, så vi tog den lidt med ro. Om eftermiddagen gjorde vi en udflugt til Egiusheim en  af de gamle landsbyer nær Colmar. Det særlige ved Eguisheim er, at gaderne er bygget rundt om et chateau ( slot ). De brolagte gader er meget trange, og kun beboere må køre der ind. Husene er som regel velholdte og mange er dækkede med blomster i en grad, så selve huset er helt kamufleret. Om aftenen havde vi vores nye tyske venner på afskedsvisit, men vi skal ses igen.
Torsdag kørte vi så hjemad. Om eftermiddagen landede vi i Luxembourg. Først kørte vi ud til Camping Mamer, men her er tilkørselen så stejl, at vi opgav at køre ind. Vi var bange for ikke at kunne komme op igen ved egen hjælp. Så fandt vi Camping Kockelscheuer, her er det nemt at køre ind og ud. Her var vi glade for DCUs camping bog og vores Garmin navigator, som gjorde det muligt hurtigt at finde et nyt mål.
Lejrchefen tildeler pladserne! Vandet er drikkekvalitet på pladsen. Man skal ikke betale ekstra for bad. Hunde kan medbringes. Middagslukning kl. 12 –14.
Det kunne mærkes, at vi kom længere mod nord. Græsset var grønnere og natten koldere.
Fredag 7. september. Vi købte billetter til bussen på campingpladsens kontor. Bussen til byen har stoppested lige udenfor campingpladsen, og kører med få minutters interval. Inde i Luxembourg stod vi af på stoppested Hamilius og skulle så bare huske, at stå af ved Kockelscheuer på hjemvejen. Det er linie 18.
Inde i Luxembourg by spiste vi frokost og fik eftermiddagskaffe på café. Ligesom i Frankrig må der ryges. Til vores forundring.
Vi havde en tur til byen uden stress. Og kom hjem i 29 graders varme.
Lørdag kørte vi via Liege i Belgien og Venlo i Holland. Der efter landevej 58 nord om Ruhr området og til slut Autobahn til Bremen.
Lige før Bremen ligger ”Campingplatz Familienpark Steller See” lige op til motorvejen. Vi har været der før. Det er en udmærket transitplads. Vi var der kun den ene nat denne gang.
Næste dag kørte vi til ”Campingpark Schlei-Karschau” nærved Süderbrarup på nordsiden af Schlei (Slesvig fjord). Det er langt ude på landet, men en ok plads, der er med i ACSI ordningen. Middagspause kl. 12 –15.
Mandag formiddag i grænsebutikker og hjemme mandag aften.
Hjemturen var planlagt med henblik på, at undgå Kassel-bakkernes store stigninger og undgå at komme til at holde i ”stau”, begge dele lykkedes. Hele turen gik glat.

Deltagere i op toget på Pfifferdaj.

1. Harmonie Municipale Vogesie (Ribeuaville - Frankrig)

2. Chretien de Troyes (sammensat af flere lokale grupper)

3. Les fifres de Bâle (Bâle Schweitz)

4. Academie de Chevalerie - Interludes

5. Vereinigte Kleinbasler (Bâle Sch.)

6. Le Bal des Diables - Les Donzelles

7. Naissance de Merlin - Les fous du Roi (betyder "alle kongens mænd)

8. Fanfarenzug Graf Zeppelin (Friderichshafen - Deutschland)

9. Le Roi vortigen et les deux dragons - D'Welda Schlouker

10. Siege ensorcele du roi Utherpendragon - Les Joyeuses Drosophiles

11. Fanfarenzug Ravensburg (Ravensburg - D)

12. Creation D'Excalibur - Delirium Tribu

13. Fanfarenzug Ensdorf (Ensdorf - D)

14. Excalibur et le Sacre D'Arthur - D'Holtzkepf

15. Fanfarencorps Turkenlois 1952 (Rastatt - D)

16. Le Chateau de Camelot - Les Rappolstein

17. Rejouissances dans les jardins de Camelot - D'Rappenschwihrer Wackes

18. Ravensburger Schalmeien (Ravensburg - D)

19. L'Age D'Or - Den Bleiz

20. Duel Morgane contre Merlin - Les Pfiffers Fêteurs

21. Fanfarenzug Obermarchtal (Rechtenstein - D)

22. Morgane et le val des amants oublies - Ribototem "La Sauce"

23. Lancelot et le Chateau de la Douloureuse Garde - La nef des fous

24. Fanfarenzug Bundschuh Nussdorf (landau-Nussdorf - D)

25. Le culte des Anciens - Dionysos

26. Arthur face a Mordred - Friesen

27. Fanfarenzug Kehl (Kehl - D)

28. La nef Funebre - D'Lustiga Pfiffer

29. Avalon - Ass. des Motards des 3 Chateaux

30. Fanfarenzug und Spielmannszug Scheidt (Schaidt - D)